måndag 7 augusti 2017

Ett steg mot zero waste living

Det står lite stilla här på bloggen. Det betyder dock inte att det inte händer något på rensningsfronten. Det rensas, grejas och fixas. En hel del grejer har lämnat hemmet det senaste halvåret. Efter årsskiftet rensades bland annat närmare 40 böcker ut och det har blivit flera besök till Erikshjälpen.

Den senaste veckan har jag snöat in på konceptet Zero Waste. Jag läste boken Zero Waste Home av Bea Johnson tidigare i år och blev lite inspirerad. I förra veckan snubblade jag över ett TedTalk med henne och har sedan dess inte kunnat släppa tanken på att ta det hållbara levernet lite längre. Eftersom vi redan lever ganska minimalistiskt tror jag inte att det skulle vara ett sånt stort steg till att bli lite mer hållbara. Jag och maken har därför bestämt oss för att ta oss an utmaningen att minska mängden avfall vi producerar. 

Du kan se hennes TedTalk här:


Något att tänka på när zero waste-utövarna visar upp sin minimala skräpburk är att den inte är helt representativ. Det avfall som faktiskt lämnats till återvinningen syns ju till exempel inte. Det kan te sig lite skrämmande att se den där burken, men bortser man från det och istället koncentrerar sig på det stora, att minska sitt avfall så gott man kan, då blir det genast rimligare. Idag är det så gott som omöjligt att inte skapa någon typ av skräp alls och det är inte något måste att bli extrem. Man får utgå från talesättet "ingen kan göra allt, men alla kan göra något" och göra så gott man kan. Det är så vi tänker börja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar